Drie handige manieren om aan freelance opdrachten te komen

Als beginnend zelfstandig ondernemer is het verzamelen van nieuwe freelance opdrachten mogelijk de lastigste taak die je hebt. Als je nog geen reputatie hebt opgebouwd en nog geen groot netwerk hebt ontwikkeld, dan moet je daar zelf achteraan. De opdrachten komen niet zomaar naar je toe en vooral in het begin vergt dat werk. Het goede nieuws is dat je daarna, als alles goed gaat lopen, steeds minder werk moet steken in het verzamelen van je opdrachten, maar meer in het warmhouden van contacten. Hier vind je drie handige manieren waarop je zelf freelance opdrachten kunt verzamelen, zowel als beginnend ondernemer, als ervaren ZZP’er.

Waarom krijg je geen freelance opdrachten?

Voordat we ingaan op de methodes die je kunt gebruiken om opdrachten te vinden, is het goed om jezelf af te vragen waarom je geen werk krijgt. En daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Misschien ben je net begonnen en heb je nog geen bekendheid. Een andere reden kan zijn een gebrek aan- of verkeerde marketing. Hoe doet je website het en hoeveel bezoekers krijg je elke maand? Wat doen je concurrenten? Bieden die lagere prijzen aan of betere diensten? Als je weet wat de reden is voor het gebrek aan freelance opdrachten, weet je beter wat je kunt doen om de situatie te verhelpen.

  1. Schrijf je in bij een platform

Een eerste manier om freelance opdrachten binnen te krijgen is door je in te schrijven bij een platform. Daar worden freelancers en cliënten samengebracht. Er worden opdrachten geplaatst waar freelancers op kunnen reageren. Ben je de eerste of word je gekozen, dan mag je de opdracht uitvoeren. Voor een platform moet je meestal wel een kleine bijdrage betalen, maar daar staat tegenover dat je een reputatie opbouwt, dat cliënten je een score kunnen geven en dat je altijd een plek hebt om op terug te vallen als je een keer verlegen zit om werk.

  1. Netwerken

Iedereen heeft een netwerk en dit zijn de mensen die je moet zien als de ambassadeurs voor je bedrijf. Zelfs als beginnende freelancer zijn er familieleden, vrienden, voorgaande klasgenoten, oud-collega’s en andere contacten die je kunt gebruiken om je bedrijf bekendheid te geven. Veel freelance opdrachten komen binnen door hoor en wederhoor en als je je netwerk goed onderhoudt, dan zullen zij je aanraden aan de mensen in hun eigen netwerk. Hoe groter jouw netwerk is, hoe groter je bereik. Zorg er dus voor dat iedereen die je spreekt weet wat je doet, zelfs de kassière bij de kassa kan jou freelance opdrachten aanleveren. 

Between: de succesvolle verbinding tussen talent & opdrachtgevers.

  1. Marketing

Een laatste manier om freelance opdrachten binnen te halen is door aan marketing te werken. Zorg ervoor dat je website er goed uitziet, dat deze hoog scoort in de zoekmachine resultaten (SEO), dat je op de juiste plekken reclame maakt, dat je je sociale media onderhoudt, enzovoorts. Je website is je visitekaartje en vaak het eerste contact met een klant. Met een sterke online aanwezigheid kun je de concurrentie veel beter aan.