Een modus vinden in het veranderen van het onderwijs.

Ben je wellicht leidinggevende op een school en zou je graag zien dat de lesmethodes, de doelstellingen op school of de gehele denkwijze veranderd wordt? Of ben je nu eindelijk eens toe aan een verbeterd en passend onderwijs? Hoe kom je tot jouw doel en hoe stap je van het ene gewenningsproces in hetgeen dat je voor ogen hebt? Wij hebben de beste tip voor jou.

Een methode die herhalend gebruikt wordt binnen het ondernemerschap of bij het opstarten van een eigen bedrijf. Het gebruik van ondernemersplan, een plan van aanpak, you name it, maar het werkt. Hoe wij dit noemen? Het 4 stappen verbetermodel! Hoe gaat het in zijn werk? Ga met de antwoorden van dit verbetermodel altijd uit van een antwoord dat begint met de zin ‘Ik verander mijn houding en gedrag hiernaar wanneer (of als)…‘ en vul zo de 4 stappen in. 

De 4 stappen uit het verbeter,- of wel verandermodel hierna zullen zijn:

  • Overtuiging.

Schrijf in een kort, maar krachtige zin je visie op. Begin met de ‘Ik verander wanneer’ zin. Waar ben je van overtuigd dat zou kunnen lukken? Wat zou dit kunnen opleveren? Welke overtuiging zie je en welke verandering brengt dit met zich mee?

  • Wees een voorbeeld

Begin met ‘Ik verander wanneer’. Wanneer past de nieuwe manier van werken bij het doel dat jij voor ogen hebt? Wanneer de leraren lesgeven op een manier die bij hun past of wanneer deze een totaal andere lesmethode toe zullen passen? Wat zou je willen uitdragen?

  • Systemen en processen

Begin met ‘Ik verander wanneer’. Hoe maak je de tijd voor de verandering of voor het bereiken van de doelstelling? Wat zou hiervoor geregeld moeten worden? 

  • Ga te werk

Begin met ‘Ik verander wanneer’. Hoe kunnen vaardigheden helpen om deze nieuwe manier te verzorgen? Wanneer denk je dat deze vaardigheden geslaagd en vervuld kunnen zijn? 

De essentie van dit model is om inzicht te krijgen in je eigen proces en in de stappen naar de weg hoe je je eigen doelen zou kunnen behalen. Je werkt op deze manier dus van achter naar voren. Begin bij de einddoelstelling als laatste stap en doe telkens een stapje terug naar hoe je denkt tot de volgende stap, en zo je einddoel, te komen. Inzicht is alles. Succes gegarandeerd! 
Meer informatie? Kijk ook eens naar onze website; https://stichting-leerkracht.nl/